Isnin, 7 Jun 2010

Semangat gotong-royong kurang diamalkan oleh masyarakat Melayu Singapura sekarang. Bincangkan.

“Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”. Itulah perbahasa Melayu yang seringkali diungkap oleh neenek moyang kita. Namun demikian, peribahasa ini seakan-akan sudah diluput dek zaman. Semangat gotong-royong yang diamalkan oleh nenek moyang kita semakin berkurangan dan tidak bermaya. Apakah punca-punca yang menyebabkan masyarakat Melayu meningglkan amalan tradisi ini?


Sebelum menganalisa faktor-faktor yang mendorong masyarakat malayu Singapura kurang mengamalkan semangat gotong-royong, mari kita mentakrifkan perkataan ‘gotong-royong’. Gotong-royong boleh ditakrifkan sebagai perbuatan tolong-menolong dan kerja bersama-sama. Semangat gotong-royong ini merupakan aktiviti masyarakat yang tinggi nilainya. Individu yang masih mengamalkan aktiviti ini sanggup mengorbankan dirinya demi masyarakat. Walaupun aktiviti itu mulia dari segi nilai, semangat gotong-royong ini agak berkurangan di dalam masyarakat Melayu Singapura. Kenapa hal ini berlaku?


Salah satu faktor yang menyebabkan masayarakat melayu Singapura kurang mengamalakan gotaong-royong ialah kekurangan masa. Di Singapura. Fakto mas penting dalam kehidupan seharian. Ini kerana ramai masyarakat Singapura menghabiskan sebahagian besar dari masanya bekerja untuk mencari rezeki. Masyarakat Melayu Singapura, walaupun hanya kaum minoriti, harus mengikut rentak rakyat Singapura bekerja. Jika masyarakat Melayu tidak mengejar masa, mereka sendiri akan rugi. Ini kerana persaingan di Singapura amat sengit. Oleh kerana masyarakat Melayu Singapura mahu memetingkan masa, nilai gotong-royong yang selama ini menjadi kebanggaan mereka akan diabaikan. Ini kerana kegiatan bergotong-royong ini memerlukan banyak masa. Contohnya, membuat kueh secara beramai-ramai. Membuat kueh raya secara beramai-ramai ini mengambil masa yang banyak. Oleh itu, tidak ramai masyarakat Melayu Singapura mengamalkan gotong-royong kerana kesempitan masa. Pada mereka, banyak lagi aktiviti-aktiviti lain berfaedah yang harus diamalkan dalam masa yang sempit.


Selain daripada itu, bantuan teknologi juga mendorong masyarakat Melayu Singapura kurang mengamalkan gotong-royong. Dengan bantuan teknologi, setiap aktiviti atau pekerjaan boleh dilakukan secara ringkas dan mudah. Jika dahulu, masyarakat Melayu Singapura menggunakan tenaga manusia untuk menebas hutan, kini mereka hanya memerlukan jentolak. Jika dahulu kita menggunakan khidmat kendarat untuk menghidangkan makanan di majlis perkahwinan, kini mereka menggunakan cara bufet


Selanjutnya, cara bekerja juga mendorong masyarakat Melayu Singapura kurang mangamalkan semangat gotong-royong. Kini masyarakat Melayu dipengarauhi oleh budaya kapitalisme. Budaya ini mementingkan kebendaan, bayaran dan ganjaran. Oleh itu, setiap pekerjaan yang dibuat haruslah diberi ganjaran. Nilai ini bertentangan dengan nialai gotong-royong. Nilai gotong-royong ini menggalakkan seseorang itu berkorban masa dan tenaga dengan tujuan membantu dan beramal. Namun demikian, masa dan keadaan tidak menggalakkan masyarakat melayu untuk bergotong-royong.


Seturusnya, persepsi hidup generasi muda juga mematikan semangat gotong-royong. Persepsi hidup generasi muda kini terpengaruh dengan budaya di sekolah yang mengmalakan meritokrasi. Menerusi meritokrasi, generasi muda lebih angkuh dan locek. Mereka lebih gemar berdikari dan tidak suka menolong orang lain kerana persaingan.Ini secara tidak langsung mematikan semangat gotong-royong.


Akhir sekali, sistem perumahan di Singapura. Di Singapura, pemerintah telah mengadakan kuota pada setiap rumah flat. Oleh disebabkan itu, jumlah masyarakat melayu yang berkelompok semakin berkurangan. Ditambah pula dengan mayarakat Melalyu yang hidup berjauhan dengan saudara-mara. Oleh itu, tidak mudah bagi mereka untuk mengamalkan aktiviti gotong-royong seperti kenduri dan majlis persandingan. Struktur perumahan juga sempit dan terhad. Ia tidak dapat menampung ramai orang untuk mengadakan kegiatan gotong-royong di dalam sesuatu masa yang singkat..

41 ulasan:

  1. thanks.. tgh cri bahan untuk skop bergotong royong DX kawan2 yg lain sume malas.. kehkeh

    BalasPadam
  2. As salam, saya student dari Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Bolehkah saya mendapatkan maklumat tentang komuniti Melayu di Kampung Geylang dan Kampung Gelam dalam usahanya mengekalkan budaya Melayu Singapura.

    BalasPadam
  3. Soalan spot spm 2016 😭 harap2 keluar

    BalasPadam
  4. Haha smua baru klam kabut cari esei ni utk spm bm esk including me...huhu

    BalasPadam
  5. terbaik lahh... kalau tajuk ni keluar spm, confirm full mark

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ketaq nk jawab sat g...ada lagi dua jam untuk melakukan persiapan peperangan..πŸ˜‚

      Padam
    2. Ketaq nk jawab sat g...ada lagi dua jam untuk melakukan persiapan peperangan..πŸ˜‚

      Padam
  6. Best of luck kpd semua calon spm! :3

    BalasPadam
  7. tapi karangan dia banyak salah ..bkan nak mengata cume die mcm x check balik dan banyak kesalah ejaan termasuklah tatabahasa

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. Thanks. Spm 8 jam lagi 😰😰😰

    BalasPadam