Isnin, 7 Jun 2010

Kebaikan dan keburukan menyertai kegiatan kokurikular

Apa erti kegiatan kokurikular? Kokurikulum membawa erti kegiatan yang berada di luar darjah dan selalu nya diadakan di luar waktu sekolah. Kegiatan kokurikular dibagikan kepada tiga bahagian, iaitu bada-badan segaram, sukan dan kelab. Namum begitru, apakah kebaikan dan keburukan kokurikular? Di perenggan selanjutnya akan saya nyatakan kebaikan dan keburukan kokurikular.


Kegiatan kokurikularboleh membentuk moral yang baik. Ia juga boleh mendisiplinkan para pelajar. Contohnya, badan-badan seragam, mereka mengetatkan peraturan supaya par pelajar dilatih unutk berdisiplin, berana dan tegas. Hukuman berat akan dijatuhkan kepada pelajar yang melanggar peraturan kokurikular.


Selanjutnya, kegiatan ini boleh mengeratkan hubungan kawan. Mereka dapat memahami perasaan kawan-kawan yang lain. Contohnya, jika seseorang pelajar menghadapi masalah keluarga, dia akan berbincang dengan rakan-rakan di kelab yang sama. Kegiata kokurikular ini juga mengajar kita supaya hidup bermasyarakat dan bukan hidup bersendirian. Setiap insan perlu pertolongan daripada sesema manusia.


Selain daripada itu, kegiatan ini dapat mencungkil bakat para pelajar. Contohnya, seseorang pelajar mempunyai bakat. Dia mahu menunjukkan bakatnya di hadapan masyarakat. Kegiatan ini boleh meningkat mutu seseorang yang mempunyai bakat. Seseorang itu kan meningkatkan ilmu pengetahuannya seperti menari, menyanyi dan sebagainya.Bakat adalah anugerah daripada Tuhan.


Seterunya, para pelajar dapat mempelajari ilmu baru seperti mengetahu proses alat bantu pernafasan. Pelajar itu akan diajar bagaimana cara menggunakan alat itu. Contohnya, seseorang pelajar itu boleh menyelamatkan nyawa orang lain daripada mati lemas jika dia tahu menggunakan alat pernafasan.


Setiap kebaikan pasti ada keburukannya. Para pelajar boleh mengalami tekanan jiwa, jika pelajar itu banyak meluangkan masnya terhadap kegitan kokurikular. Pelajar itu tidak ada masa untuk belajar. Mungkin dia tidak dapat menumpukan pelajar yang sedang diajar di waktu kelas. Dia berasa letih dan penat dan sukar unutk memahami apa yang guru mengajar di sekolah.


Selain daripada itu, pelajar itu boleh menipu ibu bapanya dengan alasan. Mereka akan menyalahgunakan kegiatan kokurikulum untuk kepentingan sendiri. Ada di antara pelajar tidak kegiatan kokurikular. Malah, mereka menggunakan kesempatan ini unutk melencong ke tempat lain. Ini mereupakan salah satu teknik yang sering dipraktikkan oleh para pelajar.


Selanjutnya, ada di kalangan pelajar mengutamakan kegiatan kokurikular daripada pelajaran di sekolah. Pada pendapat mereka, kegiatan kokurikular lebih penting daripada pelajaran di sekolah. Mereka tidak menyedari bahawa kegiatan kokurikulum adalah kegiatan yang siadakan di sekolah sebagai kegiatan tambahan. Oleh itu, pelajaran sekolah adalah lebih oeting daripada kegiatan kokurikular. Ada yang di kalangan pelajaran yang lemah dalam pelajaran sekolah dan berjaya dalam kegiatan kokurikular.


Kesimpulannya, kegiatan kokurikulum mempunyai tujuan yang baik. Walaupun demikian, kegiatan kokurikulum ini akan mendatangkan keburukan jika ia disalahgunakan. Masalah ini tidak akan timbul jika kita bekerjasama menjalankan tugas dengan baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan