Isnin, 7 Jun 2010

Tekanan merupakan sebahagian daripada hidup manusia

Sudah menjadi lumrah hidup, kehidupan masnusia tidak pernah lekang daripada tekanan hidup. Tekanan boleh didefinisikan sebagai desaka, paksaan atau sesuatu yang menekan dengan kuat. Tekanan boleh timbul pada bila-bila masa tanpa kira waktu dan tempat Ini kerana manusia memang secara semula jadi sukar untuk mendisiplinkan diri terutama sekali dalam hal menggunakan masa yang terhad dengan berkesan.


Tekanan hidup timbul sejak di bangku sekolah lagi. Para pelajar seakan-akan didesak dan dipaksa unutk menunujukkan kelakonan yang membanggakan dalam bidang akademik. Mereka juga seakan-akan disuruh membuat perkara yang muar daripada kemampuan pelajar. Jika mereka gagal dalam peperiksaan, mereka akan diejek, dipinggir dan dibuaekan hidup dalam stigma sosial. Pedekatan ini juga membuat pelajar lemah berasa tertekan. Pada tahun 2002, seorang pelajar banggali, Simran kaur telah membunuh diri setelah gagal unutk melayakkan diri dalam aliran ekspres ketika memduduki Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah (PSLE). Contoh ini menunjukkan bahawa tekanan hidup boleh membawa kemudaratan kepada diri sendiri.


Di Singapura, membunuh diri merupakan jalan penyelesaian yang sering diambil oleh mereka yang menghadapi tekanan hicup. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Hospital Universiti Kebangsaan (NUH), 268 daripada 346 pesakit yang pernah cuba membunuh diri merupakan golongan wanita. Ini kerana wanita mudah mengalami tekanan serius. Mereka seringkali menjadi mangsa masalah keluarga. Kerenah anak-anak yang cukup nakal dan kos kehidupan yang melambung tinggi bak air pancut merupakan punca bertindih lebih ramai wanita menghadapi tekanan yang lebih serius daripada lelaki.


‘Tangan kanan yang menghayun buaian dapat menggoncangkan dunia dengan tangan kirinya.’ Itulah ungkapan daripada Napolean mengenai pengorbanan wanita dalam hidup seharian. Telah menjadi satu trend atau budaya negara Singapura bahawa kaum ibu memainkan peranan penting dalam ekonomi negara. Oleh itu, ramai kaum ibu mempunyai tekanan untuk untuk membahagikan masa dengan adil untuk keluarga dan kerjaya.


Selain daripada itu, tekanan juga boleh mendorong seseorang itu melakukan apa sahaja ia boleh memberikan saluran eskapisme kepada dirinya. Ini termasuk bersekongkol ke dalam kebejatan sosial yang semakin sulit seperti hidu gam, hisap dadah dan melakukan seks di luar nikah. Namun demikian gejala negatif ini hanya dapat dapat membantu inidividu itu menghilangkan rasa tekanan buat jangka mas yang pendek bukan jangka masa panjang.


Walaupun tekanan mempunyai kesan negatif terhadap kehidupan seseorang individu, manuniia secara rasional tidak boleh membiarkan tekanan ini menguasai hidup mereka. Pada hakikatnya, tekanan juga boleh membuat manusia lebih peka terhadap kelemahan diri sendiri. Oleh itu, mereka harus ingat berapa pentingnya hidup bermasyarakat dan tidak lupa kepada jiran tetangga. Ini kerana merekalah golongan yang terdekat yang boleh diharapkan ketika berada dalam waktu kecemasan.


Tekanan juga boleh membuat manusia lebih progresif dari segi pemikiran dan kelakuan. Contohnya, tekanan untuk menjaga kecantikan badan dapat menyedarkan seseorang itu pentingnya makan seimbang dan gaya hidup sihat. Disebabkan tekanan ini, ramai orang yang dahulunya lebih mengutamakan makan daripada bersenam telah membuat satu anjakan paradigma untuk mengubah keutamaan mereka.


Di samping itu, tekanan juga mendorong para usahawan untuk lebih kreatif dan bijak dalam usaha unutk memaksimumkan keuntungan mereka. Tekanan ini timbul apabila firma-firma lain cuba menguasai pasaran sesebuah produk. Menurut laporan akhbar, The Straits Times pada tanggal 2 April 2004, telefon bimbit berjenama Samsung dan LG telah mengeluarkan fesyen dan modal baru yang mempunyai ciri-ciri yang unik dan menarik seperti skrin berputar dan bentuk badan yang cantik. Tanpa tekanan seperti berikut, mungkin tahap teknologi akan semakin mundur dan budaya inovasi tidak dapat diterapkan.


Tekanan merupakan salah satu cabaran yang sukar dihadapi. Namun demikian, terdapat juga cara-cara yang efektif untuk menangani masalah ini. Pembahagian masa yang seimbang merupakan kaedah yang terbaik tetapi sukar dicapai. Ini kerana manusia memang semula jadi mahu membuat banyak perkara dengan masa yang terhad. Oleh itu, menusia harus mengelakkan diri daripada melakukan kegiatan yang tidak berfaedah dan fokus kepada aktiviti yang produktif.


Selanjutnya, individu harus mengamalkan hidup yang sederhana. Sabar dan bersikap toleransi juga haruslah diamalkan supaya perasaan tertekan berada di tahap minimal. Biasanay, individu yang terburu-buru untuk membuat satu keputusan itu akan mengundang banyak masalah kerana dia tidak sempat menganalisa apa yang akan terjadi selanjutnya jika dia membuat keputusan itu.


Kesimpulannya, memang tekanan merupakan sebahgian daripada kehidupan manusia. Kita tidak boleh melenyapkan rasa tertekan seratus peratus. Apa yang kita mampu ialah mengurangi masalah ini. Oleh itu, kita dinasihati supaya memahami masalah tekanan dna tersu hidup seperti manusia yang bertamadun.

Muhammad Farid bin Mohd

04A07

8 April 2004

Tiada ulasan:

Catat Ulasan