The Arts House, Parliament Chamber
10 pagi hingga 4 petang
Sesi
Cita ketiga kali ini membicarakan peranan sastera dalam meningkatkan lagi
kesedaran sejarah. Pemakalah dalam sesi BICHARA untuk sesi kali ini ialah Encik
Isa Kamari. Isa Kamari merupakan salah seorang sasterawan di Singapura yang
bergiat dalam menulis novel yang berlatarbelakangkan sejarah. Dalam
pembentangan makalah ini, Encik Isa telah menyenaraikan lima buah novel yang
dianggapnya sebagai novel sejarah. Novel-novel tersebut ialah Satu Bumi, Atas
Nama Cinta, Memeluk Gerhana, Rawa: Tragedi Pulau Batu Puteh dan Duka Tuan
Bertakhta.
Isa
memperkukuhkan pendapatnya mengenai peranan sasterawan dalam meningkatkan
kesedaran sejarah. Dalam menghasilkan novel sejarah, Isa telah membuat kajian
mengenai sejarah melalui pembacaan dan pengalaman. Fakta sejarah tersebut telah
ditulis semula dalam bentuk penceritaan dengan gaya imaginasi. Di dalam
makalahnya, Isa berniat untuk meningkatkan kesedaran sejarah. Di antara
fakta-fakta sejarah yang telah dimuatkan ke dalam novelnya ialah kisah Wak
Cantok, Habib Nuh, episod Maria Hertogh, perpisahan Singapura daripada
Malaysia, pertelegaan mengenai Pulau Batu Puteh dan pergerakan Freemason di
Semenanjung Tanah Melayu. Hasil karya Isa Kamari menunjukkan bahawa setiap
manusia ada sejarahnya. Pengalaman hidupnya ketika Singapura sedang melalui
pembentukan sebuah negara bangsa juga telah dijadikan sebahagian daripada hasil
karya novelnya. Dengan menghasilkan novel-novel sejarah ini, Isa berharap
novel-novelnya akan menjadi sejarah alternatif.
Saya sedang membeli pantun
Dalam sesi ASTAKA, peserta dapat
berpeluang untuk bertemu dengan seorang pemantun handal, saudara Mohd Husaini
Mohd Rofi dari Universiti Sultan Zainal Abidin. Dalam sesi ini juga para
peserta juga berpeluang untuk mengarang pantun secara spontan. Malah, ramai
juga anak muda tampil kehadapan untuk menjawab pantun teka teki. Di antara
pantun teka teki yang dijual ialah:
Kalau Tuan pergi ke kedai
Belikan saya buah keranji
Kalau tuan bijak pandai
Apa binatang keris di kaki?
Pada
permulaannya peserta agak gugup untuk membeli pantun itu. Namun, ada peserta
yang memberanikan diri untuk membeli pantun itu. Pantun itu adalah seperti
berikut:
Biji timah di Taiping
Bukit Kepung didaki
Hang Tuah berkeris di samping
Ayam pula berkeris di kaki
Seorang peserta daripada Sekolah Menengah Jurongville mahu membeli pantun
Peserta juga telah diajar mengenai
ciri-ciri pantun yang baik. Dua baris pertama sebuah pantun merupakan pembayang
dan dua baris terakhir ialah maksud. Pembayang pantun haruslah berbentuk alam.
Pantun yang baik mempunyai rima awal, hujung dan tengah. Suku kata setiap baris
pantun itu seharusnya seimbang. Lazimnya, pemantun akan menekankan rima hujung
semasa berpantun secara sepontan. Peserta sesi ini juga dimaklumkan bahawa
pantun merupakan sebuah wadah sastera yang indah. Pantun ini juga digunakan
untuk majlis keramaian seperti majlis persandingan, upacara rasmi dan ucapan
rasmi. Walaupun pantun itu indah dan biasanya digunakan untuk bersantai, mesej
yang mahu disampaikan di dalam pantun itu kadang kalanya bernas dan pedas. Oleh
itu, tidak hairanlah banyak pantun tradisional yang dikarang berbentuk nasihat.
Di dalam sesi
KOMENTARI pula Saudari Annaliza Bakri telah membentangkan makalah yang berjudul
Sastera dan prejudis: Kajian daripada hasil karya sastera Singapura. Sesi ini
telah membincangkan mengenai stereotaip dan prejudis bangsa dan agama di dalam
novel tempatan. Isu stereotaip dan prejudis dalam sastera Singapura ini
mencerminkan cara pemikiran sasterawan-sasterawan dalam respons mereka terhadap reaksi Acara
CITA yang seterusnya juga akan diadakan di The Arts House pada tanggal 13 April
2012 di mana Dr Saeda Buang akan menjadi pembentang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan