Khamis, 19 April 2012

Unsur Dakwah Dalam Novel Isa Kamari

Di dalam novel-novel Isa Kamari, terdapat beberapa contoh yang memaparkan kisah orang memeluk agama Islam. Contoh-contoh adalah seperti berikut:

Satu Bumi , hlm 47

Keesokan harinya, Tan Swee Mei berkunjung ke surau bersama Paka Durhakim untuk mengucapkan dua kalimah syahadah di hadapan Imam Yusof. Jati tersenyum sendiri melihat mereka dari pintu rumah. Perasaan halusnya terhadap Swee Mei yang telah lama berputik kini berkembang dengan harapan.

Kiswah, hlm 203

“Nancy, kaukah itu? Tiada sebarang jawapan daripadanya. Tetapi Nancy telah mendongakkan kepala lantas menguntumkan senyuman manis. Dia meletakkan novel Satu Bumi yang dikarang penulis Singapura di atas katil. Novel itu menceritakan perjalanan hidup seorang gadis Cina yang dibela keluarga Melayu. Gadis itu telah memeluk agama Islam dan menikahi seorang anak Melayu. Novel itulah yang menemaninya ketika dia berasa sunyi dan sedih.

Rawa: Tragedi Pulau Batu Puteh, hlm 64

“Apa yang menyebabkan abang sudi memeluk Islam?”

“Kau, Temah.”

“Saya?”

“Ya, budi pekertimu. Kebaktianmu terhadap bapamu. Dan jasa baikmu terhadap abang.”

Duka Tuan Bertakhta, hlm 370

“Begini . . . Apa yang buat kamu nak peluk agama Islam?” tanya Ajis.

“Habib Nuh,” ujar Ah Seng singkat.

“Ohh!” sambut Sudin dan Ajis serentak. Mereka mengangguk-anggukkan kepala perlahan.

“Dia orang baik. Dia banyak tolong orang. Aku suka dengannya. Err, boleh kita jumpa Habib Nuh sekarang? Tanya Ah Seng dengan sungguh-sungguh. Wajahnya ceria.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan