Iklan tanpa logo halal
Iklan tanpa logo Halal
Distinction dalam hal kelas menengah, terdapat juga beberapa perkara
yang boleh mendatangkan masalah dalam memahami apa yang boleh dikatakan dengan taste yang legitimasi untuk kelas menengah
Melayu. Jika dilihat daripada perspektif sejarah yang telah dibincangkan tadi, conspicious consumption sudah jelas kelihatan dalam masyarakat
Melayu di Malaysia. Namun begitu, konsumsi dalam konteks orang Melayu, perkara
apa yang dilarang (haram) dan apa yang dibolehkan (halal) sudah menjadi satu
soalan legitimatasi memandangkan majoriti orang Melayu beragama Islam. Malah,
Islam sudah menjadi identiti masyarakat Islam. Fischer mengatakan halalisation telah menyebabkan munculnya golongan
kelas menengah baru dalam menentukan legitimasi taste untuk masyarakat Melayu. Kumpulan yang
pertama ialah menghadkan konsumsi proper dengan suci. Kumpulan yang kedua ialah
mengamalkan sikap pragmatik dalam konsumsi harian mereka. Terjadinya fenomina
ini juga berpunca daripada pergerakan dakwah dan ideology pemerintah yang
menkonstruk identiti Melayu berlandaskan nilai-nilai Islam. Halalisation telah menjadi satu fenomina baru
konsumsi proper Islam yang amat sukar ditentukan
kerana perbezaan pendapat mengenai definisi halal dan haram.
Salah satu contoh ketegangan yang
berlaku dalam melegitimasikan konsumsi proper di kalangan kelas menengah ialah
makanan. Menurut kajian fischer, terdapat tiga kaedah dalam tren konsumsi proper. Pertama, konsumsi
makanan berdasarkan apa yang perlu. Oleh itu, pembeli tidak cerewit untuk
membeli barang makanan dan akan membelinya di kedai yang berhampiran dengan
tempat tinggalnya. Kedua, konsumsi makanan berdasarkan pragmatik. Pembeli akan
membeli barangan makanan di kedai yang menjual barangan yang diperlukan.
Ketiga, konsumsi makanan berdasarkan keyakinan. Pembeli akan membeli barang
makanan jika dia yakin barang yang dia beli itu halal. Oleh itu, pembeli yang
sebegini hanya membeli gerai yang dikendalikan oleh orang Islam.
Dengan
fenomina halalisation yang semakin ketara, ada di kalangan
Melayu hanya berasa yakin dengan konsumsi yang dianggap proper dalam Islam jika produk itu mempunyai
cap atau logo halal. Kini, konsumsi proper pengguna kelas menengah pula telah
ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM) dan bukan lagi mengikut
firasat pembeli untuk menghukumkan sama ada barangan yang mereka mahu
memilikinya halal atau haram. Contoh konsumsi ini juga boleh dilihat menerusi
produk kecantikan muka. Berdasarkan kajian yang dibuat
oleh Fischer mengenai fenomina halalisation, kumpulan yang pragmatik mempunyai tidak begitu cerewet
mengenai konsumsi mereka. Mereka tidak bimbang dengan konsumsi jenama Mary Kay mahupun Alaisyah. Ini adalah kerana pemilihan jenama kecantikan wajah
dilakukan dilakukan melalui hukum akal. Namun begitu, dengan memberikan cap
halal kepada produk Alaisyah, keraguan dan kesangsian terhadap jenama Mary Kay boleh
timbul di hati pengguna kelas menengah wanita Melayu. Tidak secara langsung,
strategi pasaran juga memainkan peranan penting dalam melegitimasikan konsumsi proper pengguna Islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan