Jumaat, 22 Oktober 2010

Ayat-ayat Cinta


Saya ditugas untuk menganalisa novel yang ditulis oleh orang Indoenesia. Di antara novel yang telah saya baca ialah 'Ayat-ayat cinta'. Pada mulanya saya ingin menganalisa 'Laskar Pelangi'. namun begitu, ceritanya amat terlalu positif tetapi padandangan ini masih boleh diperdebatkan.

Kisah cinta islamiah yang diangkat daripada novel Ayat-ayat cinta ini sungguh memberi aku kesan yang mendalam mengenai apa erti cinta sebenar. Kesan ini amat mendalam bagi seseorang lelaki yang masih lagi mencari pasangan kehidupan. Setelah hidup sekalian lama, saya akhirnya tahu bukan mudah untuk menambati hati wanita. Saya rasa filem ini telah menyentuh hati saya yang sangat mendalam mengenai dunia percintaan sehinggakan saya sendiri amat terpegun dengan akhlak Fahri dalam cerita ini. Malah, watak Fahri ini telah inspirasi untuk diri saya untuk mengubah sikap kasar. Watak Fahri merupakan watak yang mendokong nialai-nialai Islam yang berlandaskan Al-Quran dan sunnah Nabi. Justeru, watak Fahri mempunyai unsur-unsur dakwah yang mahu disampai kepada penonton filem. Namun, adakah watak fahri ini terlalu idealist. Penulis novel, habiburrahman telah berjaya menggambarkan Fahri sebagai manusia biasa walaupun dia mempunyai akhlak yang baik untuk dicontohi.

Lagu rasmi -Ayat-ayat cinta oleh Rossa


Trailer


Plot ringkas 'Ayat-ayat Cinta'


Empat Wanita mencintai satu lelaki yang sama




Tiada ulasan:

Catat Ulasan